Umowy na modernizację odcinka Czyżew-Białystok międzynarodowej trasy
kolejowej Rail Baltica oraz na przygotowanie dokumentacji projektowej
rewitalizacji odcinka Śniadowo–Łomża zostały podpisane w piątek
(26.06) na białostockim dworcu PKP. Koszt obu inwestycji to prawie 4 mld
zł. W spotkaniu wziął udział Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury.
Zarząd województwa reprezentowali marszałek Artur Kosicki i
wicemarszałek Marek Olbryś.
- Modernizacja
transeuropejskiego korytarza Rail Baltica na terenie Polski to jeden z
najważniejszych projektów zapisanych w Krajowym Programie Kolejowym.
Dzięki prowadzonej modernizacji trasa przystosowana zostanie do ogólnych
standardów linii kolejowych, obowiązujących w krajach Unii
Europejskiej, co zwiększy konkurencyjność i atrakcyjność transportu
kolejowego - podkreślał Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury.
Sztandarowa inwestycja kolejowa
Minister zwrócił uwagę, że dzięki temu przedsięwzięciu zyska
gospodarka kraju i zwiększy się rola Polski na mapie transportowej
Europy. - Konsekwentnie dążymy do celu, jakim jest bezpieczna,
komfortowa, przewidywalna i nowoczesna polska kolej - dodał.
Marszałek Artur Kosicki podkreślił wagę wszystkich inwestycji, jakie w
ostatnim czasie poczyniono w regionie: - Rail Baltica, Via Baltica, Via
Carpatia są kluczowe dla rozwoju naszego województwa – powiedział. -
Ale to nie wszystko. Fundusz Rozwoju Przewozów Autobusowych, Fundusz
Dróg Samorządowych, z którego województwo podlaskie tylko w przeciągu
1,5 roku uzyskało ponad 300 mln zł dofinansowania z budżetu państwa, to
dowód na to, że dla tego rządu nie ma Polski A i Polski B - zaznaczył.
Ostatnia prosta
71 km odcinek Czyżew-Białystok to ostatni fragment modernizacji trasy
kolejowej Warszawa-Białystok, będący częścią międzynarodowej trasy Rail
Baltica i jednocześnie jedną z najważniejszych inwestycji kolejowych w
regionie.
- To szczególny dzień dla Polskich Linii Kolejowych. Podpiszemy
największą w historii umowę o największej wartości - 3,3 mld zł.
Realizacja Rail Baltica jest jedną ze sztandarowych inwestycji
kolejowych w całej Unii Europejskiej - mówił Ireneusz Merchel, prezes
zarządu PKP PLK.
Pociągi osobowe będą mogły tam jeździć z prędkością nawet do 200
km/h, a podróż z Białegostoku do stolicy ma trwać ok. półtorej godziny,
czyli o godzinę krócej niż teraz.
Linia będzie w całości bezkolizyjna, wszystkie przejazdy będą
dwupoziomowe. Dodatkowo przebudowa ma objąć perony na 11 przystankach i 5
stacjach. Będą szersze i wyższe oraz dostosowane do potrzeb osób o
ograniczonej możliwości poruszania się. PLK zapowiada nowe wiaty, ławki,
tablice informacyjne, nowe nagłośnienie i funkcjonalne oświetlenie.
Prace budowlane mają trwać 37 miesięcy, do lipca 2023 r. Inwestycja
jest dofinansowana jest przez Unię Europejską (UE) z programu CEF
(Connecting Europe Facility) - „Łącząc Europę”. Umowę w tej sprawie
podpisali Piotr Jurczyk, Prezes Zarządu Przedsiębiorstwa Usług
Technicznych INTERCOR Sp. z o.o. oraz Krzysztof Pietras, Dyrektor
Regionu Centralnego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Śniadowo-Łomża. Szybciej, taniej, lepiej
Szybsze pociągi, mniejsze koszty eksploatacji, poprawa jakości usług kolejowych - to główne założenia rewitalizacji linii kolejowej nr 49 na odcinku Śniadowo–Łomża. Dokumentacja projektowa, której dotyczy umowa, będzie gotowa w II kwartale 2023 r.
Inwestycja przede wszystkim usprawni ruch na tym odcinku poprzez
poprawę stanu technicznego kolei. Zwiększą się prędkości maksymalne
pociągów (pasażerskie – 100 km/h oraz towarowe – 80 km/h). Mniejsze będą
koszty eksploatacji, poprawi się też jakość usług. Wszystko to
podniesie konkurencyjność kolei w stosunku do innych gałęzi transportu, a
także zwiększy dostępność transportową województwa.
- Zarząd Województwa Podlaskiego przyznał ponad 4 mln zł
dofinansowania z funduszy unijnych na przygotowanie dokumentacji
projektowej, ponieważ linia kolejowa nr 49 na odcinku Śniadowo–Łomża
jest bardzo istotna z punktu widzenia rozwoju gospodarczego i
społecznego naszego regionu. Podpisana dziś umowa z PKP Polskie Linie
Kolejowe S.A. jest ważnym krokiem na drodze realizacji tej inwestycji –
zaznaczył Artur Kosicki, marszałek województwa.
Wartość inwestycji to prawie 6 mln zł, w tym dotacja z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podlaskiego (RPOWP) z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (EFRR) - ponad 4 mln zł.
Wartość inwestycji to prawie 6 mln zł, w tym dotacja z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podlaskiego (RPOWP) z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (EFRR) - ponad 4 mln zł.
Umowę w tej sprawie podpisali: prezes zarządu PKP PLK Ireneusz Merchel, marszałek Artur Kosicki oraz wicemarszałek Marek Olbryś.
W piątkowym spotkaniu udział wzięli m.in. minister edukacji Dariusz
Piontkowski, posłowie na sejm: Kazimierz Gwiazdowski, Aleksandra
Szczudło, Jarosław Zieliński i Jacek Żalek, senatorzy Mariusz Gromko i Jacek Bogucki oraz wojewoda podlaski Bohdan Paszkowski.Anna Augustynowicz
fot. Mateusz Duchnowski
Źródło: https://www.wrotapodlasia.pl/pl/region_i_gospodarka/wiadomosci/region/podlaskie-na-dobrych-torach-dwie-linie-kolejowe-zyskaja-nowa-jakosc.html