Fot. Od lewej: wiceminister Jacek Bogucki, wiceminister Jacek Sasin oraz główny lekarz weterynarii Paweł Niemczuk |
Budowa silnej marki polskiej żywności, to zdaniem sekretarza stanu
Jacka Boguckiego podstawowe zadanie na drodze do zwiększania wartości
eksportu polskich produktów rolno-spożywczych. Często trudniejsze nawet
od pozyskiwania nowych rynków zbytu.
- Dlatego spotykamy się z eksporterami oraz z
przedsiębiorcami, którzy chcieliby być eksporterami, żeby porozmawiać o
tym, jakie widzą bariery w dostępie do rynków zbytu. Jakie widzą
przeszkody w wejściu na rynki, które są już otwarte pod względem
formalnym. Chcemy bezpośrednio od przedsiębiorców usłyszeć o tych
problemach i spróbować je rozwiązać.
Promocja polskiej żywności,
poprzez utrwalanie jej jako marki, powinna – zdaniem wiceministra
Boguckiego − odbywać się przede wszystkim na rynkach odległych, na
których trudniej jest zacząć sprzedaż, ale można uzyskiwać tam większą
marżę, większe dochody. Takie kierunki eksportu są niezwykle
perspektywiczne.
Jacek Bogucki podkreślił, że spotkanie
zorganizowano z inicjatywy zarówno strony rządowej jak i
przedsiębiorców. Miało ono charakter roboczy i z pewnością posłuży
wypracowaniu zasad, które pomogą w pokonywaniu barier i rozwiązywaniu
problemów, z którymi borykają się eksporterzy polskiej żywności.
-
Jako administracja rządowa chcemy otwierać rynki i jednocześnie
zwiększać możliwości eksportowe – mówił sekretarz stanu, zwracając się
do uczestników spotkania z pytaniem jak administracja może pomóc w
eksporcie i go ułatwić.
Gotowość do współpracy zadeklarował także sekretarz stanu, przewodniczący Stałego Komitetu Rady Ministrów Jacek Sasin.
-
Chcemy wysłuchać, jakie macie państwo oczekiwania, co możemy zrobić w
najbliższym czasie, jak i w dłuższej perspektywie, żeby pomóc w
prowadzeniu działalności. Jesteśmy otwarci na wszystkie sugestie,
zapraszam do takiej dyskusji. Chcemy rozmawiać i chcemy słuchać.
Deklaruję, że zgłaszane przez państwa postulaty znajdą swój praktyczny
wymiar w działaniach rządu – mówił Jacek Sasin.
Wśród uczestników
dzisiejszego spotkania znaleźli się także przedstawiciele innych
instytucji działających na rzecz ułatwiania i zwiększania dostępu
polskich eksporterów do rynków zewnętrznych. Główny Lekarz Weterynarii
Paweł Niemczuk podkreślił rolę Inspekcji Weterynaryjnej w uzyskiwaniu
pozwoleń na eksport produktów mięsnych na kolejne światowe rynki. Na
dywersyfikacje rynków zbytu wskazał także Główny Inspektor Ochrony
Roślin i Nasiennictwa, zaznaczając, że trwają intensywne prace nad
otwarciem kolejnych granic dla polskich owoców.
Szczegóły związane
z działaniami promocyjnymi zaprezentowali zastępca dyrektora
generalnego Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa oraz Prezes Polskiej
Agencji Inwestycji i Handlu Tomasz Pisula. Michał Wiśniewski zachęcał
przedsiębiorców do udziału w licznych kampaniach oraz prezentowania się
na targach, które są na liście inicjatyw informacyjno-promocyjnych
podejmowanych przez KOWR. Poinformował, że wszystkie szczegóły dostępne
są na stronie Ośrodka w zakładce Promocja.
Informacja prasowa http://www.minrol.gov.pl/Ministerstwo/Biuro-Prasowe/Informacje-Prasowe/Silna-marka-polskiej-zywnosci-przyszloscia-eksportu